14A Campello Monti - Rimella

Maandag, 14 juli 2014

Van Campello Monti (1305 m) via de pas Bocchetta di Campello (1824 m) naar Rimella (1193 m).

Alweer de laatste etappe van dit seizoen! Vanaf onze slaapplek lopen we een stukje naar beneden om de route op te pakken. We nemen nog een kijkje in het kleine kerkje van Campello Monti waar Karien wel weer een kaarsje wil opsteken voor de goede afloop. Maar…… dat mag nog niet, we zijn nog niet klaar!!! Prachtig weer! Het eerste gedeelte van de route gaat ongeveer drie kilometer omhoog naar de pas Bocchetta di Campo (1900 m) om vervolgens alleen maar af te dalen. Totaal 9 km en eindpunt is Rimella. Mooi om te zien hoe “ons” dorpje in het dal ligt als we al een tijd onderweg zijn. Het gaat lekker en nemen op tijd een korte pauze om te genieten van de mooie omgeving. Komen we toch nog een sneeuwveldje tegenwaar we overheen moeten. Kippetje!  Bij het naderen van de top is het aan de andere kant van de berg helemaal mistig en koud. Zo extreem. Jan wil op de foto bij het kruis boven op de top. Viel nog niet mee om dit vast te leggen, nieuw toestel, andere fotograaf! Jan heeft zeker 10 minuten moeten poseren. Hier gaan wij onze lunch op eten en beginnen aan de afdaling. Veel afgelegen boerderijtjes waar de mensen alleen in de zomermaanden wonen met hun koeien, geiten en paarden. Dan als uit het niets begint het heel hard en lang te regenen.  Bij het witte kapelletje nemen we pauze en laten op het dak onze regenkleding drogen want de zon schijnt weer op zijn best. Na weer zo veel mooie vergezichten komen we aan in Rimella. Om in de kleine dorpjes rond te struinen is erg leuk, de huisjes met de kleine smalle straatjes. Dan komen we aan bij Albergo Fontana ristorante bar. Deze ristorante staat heinde en ver bekend om zijn 12 gangen menu. Na ons gesetteld te hebben genieten we op het pittoreske terras van de heerlijke koffie en gebak. VERDIEND, we hebben het gered!!! Knusse slaapkamers, heerlijke douches en onze vuile was wordt gratis gewassen, gedroogd en als het aan de vrouw des huizes ligt moet hij ook nog gestreken worden. Voor ons niet nodig, maar leg dat maar eens uit in het Italiaans. Het eten ‘s avonds was inderdaad verrassend, lekker en inderdaad 12 gangen. Lang tafelen, een hele verwennerij na de  ontberingen van de laatste tijd. De volgende dag gaan we in de middag met de bus naar het stadje Varello. Hier is markt en er is ’s avonds een optreden van Massimo ? De favoriet van Jan, en die wil dus niet mee terug. Helaas, kan niet, busje komt zo! Nog een nachtje hier en dan de terugreis naar Zchwischbergen waar onze auto hopelijk nog staat.

Nadat we onze terugreis hebben volbracht reizen we door naar het Lago Maggiore waar we nog een paar heerlijke relaxte dagen hebben.

Annelies.

De terugreis

We gingen met de bus, die om 7 uur vertrok naar Varallo, ongeveer 25 km. Dus om 6.15 uur zaten we aan tafel voor het ontbijt. Veel hebben we niet gegeten na het 12 gangen menu van de vorige avond. We hebben op zijn Italiaans tot 11 uur getafeld en dan heb je bij het ontbijt alleen nog maar zin in een espresso en een toast met jam.

In Varallo hadden we om ongeveer 9 uur de trein naar Novara, een afstand van ongeveer 45 km. Al snel gaat het berglandschap over in een landschap met rijstvelden. In Novara moesten we een kaartje naar Domodossola kopen, een afstand van 90 km. We hadden geen idee hoe de kaartjes automaat werkte dus dan maar aansluiten in de rij voor het loket. Na een klein half uur hadden we de kaartjes. De wachttijd voor vertrek was wel 2 uur. Op een bank in een parkje voor een kiosk hebben we gepicknickt. Later nog koffie gedronken op een terras.

De reis naar Domodossola liep verder voorspoedig. Daar aangekomen namen we de bus richting Brig en stapten uit in Gondo. Dit plaatsje lag meteen over de grens met Zwitserland op een afstand van ongeveer 30 km. Gelukkig was de wachttijd maar een klein uur. In Gondo moesten we de belbus nemen naar Zwischbergen waar Jorge de auto had staan. Nadat we dat gedaan hadden moesten we weer een uur wachten op de bus die uiteindelijk na 2 uur arriveerde. Jorge ging alleen mee om 5 km en 500 hoogte meters verder zijn auto op te halen. Daar het erg lang duurde hebben we Jorge gebeld waar hij uithing. De auto startte niet maar hij had de klus reeds geklaard met een auto van iemand uit Zwischbergen die hem met startkabels had geholpen.

Nu nog een onderkomen vinden voor de nacht. Na in Varso, Italië, vergeefs enkele mogelijkheden te hebben gecheckt zijn we terug gegaan naar Gondo waar we in een te duur Hotel de nacht hebben doorgebracht. Het eten was redelijk en de bedden waren prima evenals de douche. Morgen gaan we naar Cannero Riviera waar we nog 3 dagen kunnen nagenieten en bij kunnen komen van alle inspanningen die we hebben doorstaan.

Jan.

1. Wij geloofden dit niet maar alle commentaren van wandelaars stemmen overeen : Albergo Fontana (en de uitbaatster signora Renata)zijn heinde en verre bekend voor het eten ! De prijzen vallen heel erg mee...